Dzień dobry, 
Dziś kilka słów o DYSLEKSJI.
Dysleksja to w wielkim skrócie opóźnienia rozwoju niektórych funkcji poznawczych i ruchowych leżących u podstaw uczenia się czytania i pisania.
Dysleksja, dysortografia, dysgrafia to deficyty rozwojowe, które kojarzymy z wiekiem szkolnym. To prawda, są one diagnozowane w poradniach najwcześniej w 3-4 klasie szkoły podstawowej, ale już w wieku przedszkolnym można zauważyć istotne rzeczy w rozwoju dziecka, które mogą świadczyć (oczywiście po wykluczeniu innych zaburzeń czy chorób) o ryzyku dysleksji. Dlatego warto nie czekać , tylko działać i maksymalnie minimalizować występujące czynniki dysleksji. Jednym z nich jest opóźniony rozwój mowy czy wady wymowy, dlatego tak ważne jest ich wczesne korygowanie. Logopeda patrząc na dziecko całościowo, może dostrzec nie tylko dysfunkcje w zakresie mowy, dlatego do terapii włącza różne elementy np. grafomotoryczne, czy słuchowe, ruchowe, aby zapobiec w przyszłości dysleksji.
Marta Bogdanowicz, autorka Metody Dobrego Startu, podaje następujące objawy w rozwoju dziecka od 3 roku życia, których przeoczenie może przyczynić się do rozwoju dysleksji w późniejszym okresie jego życia.
- niska sprawność w zakresie ruchów całego ciała, dziecko słabo biega, ma kłopoty z utrzymaniem równowagi podczas chodzenia po linii krawężnika, z trudem uczy się jeździć na rowerku trzykołowym, hulajnodze, jest niezdarne w ruchach
- opóźniony rozwój mowy, nieprawidłowa artykulacja wielu głosek, trudności z wypowiadaniem nawet złożonych wyrazów (częste przekręcanie wyrazów), trudności z zapamiętywaniem i przypominaniem nazw (szczególnie sekwencji nazw, takich jak pory dnia, nazwy posiłków) oraz krótkich wierszyków i piosenek, z budowaniem wypowiedzi, używanie głównie równoważników zdań i zdań prostych, mały zasób słownictwa
- trudności z rozumieniem poleceń, z powtórzeniem kilku słów w tej samej kolejności po kimś
- słaba sprawność ruchowa rąk, dziecko niechętnie wykonuje czynności samoobsługowe (zapinanie guzików, sznurowanie butów), nie lubi zabaw manipulacyjnych (nawlekanie korali, rysowanie)
- trudności z budowaniem z klocków, niechęć do rysowania, wykonywanie bardzo uproszczonych rysunków, nieprawidłowy sposób trzymania ołówka w palcach – dziecko, rysując, za mocno lub za słabo go przyciska, brak umiejętności rysowania koła – w wieku 3 lat, kwadratu i krzyża – w wieku 4 lat, trójkąta i kwadratu opartego na kącie – w wieku 5 lat
- trudności w składaniu według wzoru obrazków pociętych na części, puzzli, wykonywaniu układanek, mozaiki
- brak przejawów preferencji jednej ręki tzn. 3 czy 4-latek raz maluje lewą, raz prawą ręką
- słaba orientacja w schemacie własnego ciała np. trudność ze wskazaniem prawej ręki, lewej nogi itp.
Pod tymi linkami znajdują się propozycja zabaw (do modyfikacji:)), które ćwiczą sekwencje słuchowe, a zatem zapamiętywanie na początku dwóch, potem trzech i więcej słów, krótkich zdań czy poleceń po sobie. Ważne, aby były wykonywane dokładnie tak, jak powiedział rodzic czy inna osoba bawiąca się z dzieckiem, czyli np. podaj misia, podaj lalkę - dziecko musi najpierw podać misia, jeśli poda lalkę pierwszą, powtarzamy od początku. Jeśli dziecko ma kłaść zabawki np. na stole, pamietajmy, by robiło to od lewej do prawej, nigdy odwrotnie (to przygotowanie do nauki czytania od lewej strony)
https://www.facebook.com/MABA.gabinet.logopedyczny.Julita.Miziolek/videos/1750035631695448/
https://www.facebook.com/MABA.gabinet.logopedyczny.Julita.Miziolek/videos/1163367950362222/